توزیع «همسایه شما، زهره» در فیلم‌نت + زمان پخش تقدیر از پرچم‌دار زبان و ادبیات فارسی | گزارشی از مراسم بزرگداشت محمدجعفر یاحقی، شاهنامه‌پژوه مطرح مشهدی همه چیز درباره سریال «بامداد خمار» نرگس آبیار+ خلاصه داستان، زمان پخش و بازیگران رضا عطاران در اکران مردمی سریال اجل معلق + عکس آخرین وضعیت کامران فانی (۲۷ مهر ۱۴۰۴) زمان پخش سریال «برتا» مشخص شد فصل دوم سریال «مشاور» به آنتن شبکه دو رسید + زمان پخش و خلاصه داستان تیزر «کچ‌پیله» بدون مجوز سازمان سینمایی منتشر شد اکران مردمی فیلم «مجنون» در سینماهای مشهد با حضور عوامل + پوستر محسن چاوشی خواننده «بامداد خمار» شد + ویدئو شکایت فیلمنامه‌نویس «شغال» از سازندگان سریال اختلاف در «هزار و یک» بالا گرفت | هومن حاجی عبداللهی جایگزین محسن کیایی شد زمان پخش مجموعه کودکانه «لینالونا» مشخص شد صحبت‌های بهروز شعیبی در نخستین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران نگاهی به فیلم سینمایی «غیبت موجه» | معمایی که از یک زنگ مدرسه آغاز می‌شود مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (دوشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۴) تعطیلی موزه لوور پاریس به دلیل سرقت نوازنده نوای ناب | یادی از حبیب‌الله بدیعی، نوازنده و موسیقی‌دان شهیر کشورمان پزشکیان: سینماگران جوان، چشم‌انداز فرهنگی را ترسیم می‌کنند زمان اکران فیلم‌های «بچه مردم» و «غریزه» مشخص شد
سرخط خبرها

هنر نزد ایرانیان است و بس | نگاهی به نمایش «اسبی به نام شبرنگ» اثر محمد جهانپا

  • کد خبر: ۱۹۳۸۳۹
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵
هنر نزد ایرانیان است و بس | نگاهی به نمایش «اسبی به نام شبرنگ» اثر محمد جهانپا
نمایش اسبی به نام شبرنگ گزیده‌ای از داستان کیخسرو، از دوران نوجوانی تا به پادشاهی رسیدن ایران است که مهدی سیم ریز در متن بدون زیاده گویی به اصل ماجرا پرداخته و محمد جهانپا به خوبی از عهده کارگردانی آن برآمده است

به گزارش شهرآرانیوز، شاهنامه اثری مشهور و ماندگار در ادبیات کهن ایران‌زمین است که با اقتباس از داستان های آن در هنرهای نمایشی، می توان آثار بی‌نظیری خلق کرد. شاهنامه فردوسی اثری‌ست که همه عناصر مورد نیاز در نمایش نامه نویسی حرفه‌ای و مدرن امروز را در خود دارد. قصه و داستان و پیچیدگی های قصه را به وفور در آن می توان یافت. هم‌چنین درونمایه‌ های لازم برای ایجاد انواع ژانرهای نمایشی مانند ژانر حادثه‌ای، هیجانی،عاشقانه، تاریخی و علمی تخیلی در این اثر سترگ وجود دارد. از سایر اصول نمایش نامه نویسی اعم از جزئیات چگونگی ایجاد بحران، ساختن نقطه عطف و نقطه اوج و ابهام هم در آن دیده می‌شود.حتی گاه فردوسی در داستان های خود به طراحی لباس و صحنه هم پرداخته است. در شاهنامه تمام شخصیت‌های مورد نیاز برای خلق یک درام قوی وجود دارد و زنان نیز همپای مردان در ماجرهای آن نقش آفرینی می‌کنند.

نمایش اسبی به نام شبرنگ گزیده‌ای از داستان کیخسرو، پاک دین و نیک سرشت، از دوران نوجوانی تا به پادشاهی رسیدن ایران است که مهدی سیم ریز در متن بدون زیاده گویی به اصل ماجرا پرداخته است. همچنین محمد جهانپا که خود دانش آموخته تاتر هست با شیوه صحیح کارگردانی که برای دومین بار پا بر عرصه ساخت داستان های شاهنامه گذاشته است با تلفیق موسیقی، فرم، نور، صورتک و عروسک به خوبی از عهده کارگردانی آن برآمده است. 

بازی‌های بازیگران در نمایش «اسبی به نام شبرنگ »، به‌جا و درست است و تصور هر بازیگر دیگری یا هر شکل دیگری از بازی را در قالب شخصیت‌های متعدد نمایش دشوار می‌سازد. محمد تقی نژاد ، امیر احسان امیر پور،  جلال کریم زاده،  نازیلا نوروزی،  علی نوروزیان و.... با فرمِ های  ایستادن، بیانِ موجز و سکوت‌های به جا  پهلوانان و اساطیر شاهنامه ای تماشایی خلق کرده اند.

طراحی حرکات فرم

در قسمت‌هایی از نمایش اسبی به نام شبرنگ، داستان  از طریق حرکات فیزیکی به همراه موسیقی بسیار خوب  مبین قهرمانی و صورتک‌ها و عروسک‌هایی که فرشته ابراهیمی و زهرا اخلاقی طراحی و ساخت آن را به عهده داشتند  روایت می‌شود و وحید ممیزی به عنوان طراح حرکات فرم نمایش، با فرم های در راستای متن، نقش به سزایی در باور پذیری نمایش به مخاطب دارد.

طراحی صحنه 

طراحی صحنه «اسبی به نام شبرنگ» که مهدی شریفی آن را به عهده داشته است و ما پیش تر آن را در دو کار قبلی محمد جهانپا ( آش آشتی کنان و افسانه مار دوش)  دیده‌ایم بسیار کاربردی کار شده و محمد جهانپا با خلاقیت کارگردانی استفاده صحیح آن را به رخ تماشا گر می‌کشد و بازی سازهای نمایش که در جای جای نمایش به سرعت آن راتعویض می‌کنند، به جذابیت کار می افزاید. 

طراحی نور

طراحی های نور رابطه مستقیم با فضاهای درونی و بیرونی، زمان و مکان ، توهم و کابوس و… متن نمایشنامه دارند و  در این نمایش که جا به جایی دکور  بسیار زیاد است، در هر صحنه نور متفاوتی را می‌بینیم که محمود کریمی با استفاده از تکنیک‌های نور پردازی، خوب از عهده آن برآمده است. در صحنه‌های بیابان، دریا، قصر، جنگ و....  هر کدام نور به خصوصی کار شده است مخصوصا نور‌هایی که از کنار و کف صحنه به بازیگر می‌تابد سایه‌های بسیار زیبایی در دیواره های کنار صحنه و سالن  ایجاد  و تقابل یا کنتراست خوبی را به تماشاگر نشان می‌دهد .

درمجموع باید گفت نمایش «اسبی به نام شبرنگ» اثری دل‌نشین و دوست‌داشتنی است که می‌توان از تماشای آن لذت برد و پشیمان نشد.

نوشته سعید صبوری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->